Friday, January 26, 2007

SEO на пакет? Т'ва да не са фъстъци!

Google-вайки наоколо за "seo bg", седмият резултат грабна любопистството ми. SEO Sitemap на Travel BG. Цели 4 пункта на PR, точно толкова оферти на първа страница... "Що за специалист е консултирал този сайт"- попитах себе си. Разгледах сорса... Неочаквано, този сайт беше изграден таблично, в самото начало човек можеше да види част от CSS-a, както и 2 огромни JavaScript функции, последвани от навигация, малко съдържание и... ОЩЕ CSS! ОЩЕ ПОВЕЧЕ JAVASCRIPT?! За великото мое учудване се натъкнах, че anchored text-а на линковете изобщо не съответстваше на title-а, докато картинките нямаха дори alt. И Travel.BG са платили за това?
Защо не.. Ако потърсим за SEO на какъвто и да е език "в страници на български", ще открием цифра грозни сайтове, очевидно out of date, повечето от тях без почти никакво съдържание. Сигурно от страх, че ако напишат какво е SEO, някой ще реши да си го направи сам :) Също така, никакъв calling, цени по договаряне... Или пък, другите шанаджии, които гарантират някакви класации в SERPs. От другата страна пък, бих дал за пример сайтове, които предлагат фиксирана цена (обикновено между 300 и 1000 лева) за оптимизация, като сумата се плаща еднократно, не се посочват желаните резултати, нито пък сроковете за изпълнение.
Всичко това, драги ми колеги, е ГРЕШНО! Грешно до нема и къде. Мисля, че прекалено много хора гледат на SEO-то повече като на техническа специалност, отколкото на социална. А истината, както винаги, не е някъде там, а в двете крайности едновременно. Само тогава може да се достигне до баланс, а продуктът да не бъде безличен, на фона на останалите. И да се върнем на колегите, описани по-горе. Къде те бъркат? Те просто не разбират същността на SEO-то, като такова. SEO в наши дни е неизменна част в развитието на комерсиален уебсайт, което го начислява към IT браншовете. Но SEO е също така и маркетинг. А в маркетинга влизат също така и проучването на пазара, връзките с обществеността, прогнозирането и реализирането на резултатите, което изключва възможността SEO да се предлага на пакет. Това не са ядки, в крайна сметка. Не може човек да си плаща на количество. 15 страници - 500лв., 30 страници - 1000лв. Така не става.
Първо, трябва да се вземе предвид факта, че за да е успешна оптимизацията, на нея трябва да се гледа като на всяка една маркетингова кампания. Трябва да се набележат целите и аудиторията, трябва да се следи конкуренцията, трябва да се направи план, трябва да се намерят партньори. Всичко това не става за един ден... И в никакъв случай 200 лева не са съизмерима цена, с това, което един истински професионалист трябва да бъде склонен да направи за клиента си. В крайна сметка, ние обещаваме на клиентите, че посредством оптимизацията и доброто класиране в търсачките, той ще може да реализира продукта си по-лесно на пазара.
Друго, не разбирам как колегите обещават на клиентите си с математическа точност, къде те ще ги класират в търсачките. Това е:
  1. Нарушение на етичния код на SEO
  2. Потенциална лъжа на клиента, имайки предвид, че алгоритмите на търсачките са затворени и днес едно нещо може да доведе до висок резултат, а утре - до бан!
Трето.. Може ли цената да бъде фиксирана при такъв динамичен пазар? Ако оптимизирате сайт за онлайн продажба на картофи, ще имате най-много 2 конкурентни сайта, но ако имате клиент, чийто бизнес е в сферата на недвижимите имоти, ще трябва да положите много повече труд.

Сумирайки всичко отгоре и трансформирайки минуите в плюсове - SEO професионалистът не трябва да обещава на клиента конкретни резултати, защото той никога не може да ги гарантира. Това, което той може да гарантира, е всеотдайна работа и жертвоготовност, добра квалификация и следване на тенденциите в развитието на този бранш, професионализъм и конфиденциалност. Като се демонстрира добра работа и пълна компетентност, Негово превъзходителство - Клиентът ще бъде винаги доволен от свършеното. Той трябва във всеки един момент да бъде сигурен, че парите, които инвестира в бизнеса си, отиват на правилното място и те ще му осигурят добри позиции и продажби в онлайн пазара. И тези пари не трябва да бъдат плащани наведнъж в началото, или накрая при достигането на #1 в SERP. Те трябва да се плащат на време (час, ден, седмица), защото времето е основния фактор в SEO и с времето и упоритата работа идват резултатите.

3 comments:

Geo said...

да ти кажа току-що попаднах на твоя блог, но виждам, че си писал някои работи за SEO, та се зачетох. Имаш явно, знания, но нямаш никакъв поглед върху БГ пазара. От фирмите, които предлагат SEO в България като основна услуга единствено ewwws предлага качествена услуга към момента. Останалото SEO се прави или строго за вътрефирмени сайтове (т.е. не с обявява), или не се рекламира открито и се прави с клиенти познати на твоите познати и т.н., или се прави от попрочели и подочули уеб девелопери.

Така че не очаквай да видиш в резултатите в google нещо качествено по въпроса за SEO...

Georgi Mateev said...

Ами... прав си, не съм много запознат с БГ пазара, обаче точно като се позапознах малко и се втрещих и затова го написах. По принцип всеки един SEO би трябвало да е приел етикета на SEO (the SEO code of ethics), а това, което видях по сайтовете, е в разрез с него. Да, наистина зависи и от желанието на клиента, дали той наистина иска някакъв резултат или просто е решил да сложи някой лев в това, защото е дочул от някой си, че имало някакъв ефект. И отново от етичност, SEO експертът трябва да се консултира с клиента, да му обясни за един наистина добър резултат какъв ресурс от време и пари ще трябват и т.н. и т.н., така че клиентът да си прецени. Но не, българският експерт иска 300 евро за до 30-та страница :)

Unknown said...

mnogo pravilno e vsi4ko napisano dotuk .imam sait za imoti i doskoro i predstava si niamach kvo jivotno e tva seoto .mislex si 4e plashtash na niakoi i HOP. Da ama ne sled 1no mese4no tarsene ustanovix 4e xora nema namerix samo tezi ot ewws no horata sa mnogo zaeti i mi predlojiha samo malko ot tova koeto tarsia .xubavoto pri ewwws e 4e garantirat oko ne postignat ugovorenia rezultat xorata vrashtat parite .Dobre bi bilo ako ima i drugi takiva firmi .Li4no az prodaljavam da tarsia hora skoito da rabotia Za SEO vse pak s vremeto dobrite se otsiavat .http://www.holidayproperty.org
bobby.dimitrov@abv.bg