Бях обещал да разкажа подробно за това, което се случи на Google Developer Day, и моментът настъпи. Извинявам се за забавянето, но ми трябваше време, докато осмисля всичката информация, която попих на този семинар.
Да си призная, аз самият не знаех какво ще представлява това събитие, преди да отида там. Знаех, че ще има някакви лекции, че ще се показва някакъв код, но защо, как и колко ... нямах никаква представа. Не спирах да си задавам тези въпроси, докато се бяхме събрали в една огромна конферетна зала да чакаме откриването...
И още на самото откриване стана ясно. Google си призна, че не знае всичко. Още повече, липсва му огромна и съществена част от информацията - "дългата опашка". Всички инженери, по времето на всички сесии говореха за т. нар. long tail и затова колко е важен той и как представлява над 80% от цялата информация. Освен това, пичовете от Google споделиха, че колкото и да е голяма базата им данни в момента, липсва една фундаментална част от нея - географското описание.
Според водещият от Англия, 80% от информацията има географско значение. Т.е. ако става дума за някакво събитие, ние трябва да знаем къде се е случило. Ако става дума за продукт - къде се продава. Ако Гугъл има тази информация в своята база данни, той ще може да показва по-релевантни резултати, защото ще може да изчисли разстоянието между търсещият и отделните резултати. Според философията на Гугъл, "от всички неща, които те интересуват, това, което е по-близо до теб, те интересува повече, от това, което е по-далеч." (И аз съм някак склонен да се съглася :П)
Та, как Google мисли да разреши този проблем? Съвсем просто - предоставяйки такива инструменти на разработчиците на уебсайтове, с които те да могат да се възползват от базата данни на Гугъл, но същевременно да я допълват. Дали това е експлоатация или симбиоза, е още твърде рано да се каже. Но като се замисля, Google наистина дава почти безвъзмездно своята база данни и на разположение, а чрез нея могат с лекота да се реализират решения, които бяха много трудоемки и скъпи преди година.
Да вземем за пример Google Maps, с които Google толкова много се гордее. Ако се върнем назад във времето, когато това API не беше на разположение, за да поставим карта на своя сайт, трябваше да се положи една снимка, върху която да изобразяваме динамично обекти, най-често с Flash или JavaScript. Освен това, наложително е да има и една огромна база данни с географските обекти. Цената на подобна база данни в световен мащаб варираше между $1000 и $10 000. Сега получаваме всичко това безплатно и нагово, плюс open source API от Google, с което да манипулираме картите и да изобразяваме върху тях каквото си пожелаем.
И не само това - Google ни предлага и няколко възможни изгледа - Карта, Сателит, Хибрид, и StreetView (ново), за което ще отделя отделен пост. Освен всичко това, вече можем сами да си добавяме сградите в Google Earth, посредством новият инструмент SketchUp, като просто изградим един триизмерен модел на сградата и изберем съответните текстури. Също така, можем да наблюдаваме и уличният трафик, както и да рекламираме сайта си на самата карта, тъй като AdSense вече ще се показва и на картите.
Но това е малката радост, по-голямата радост е, че всички APIs от Google са съвместими една с друга и е въпрос на креативност с какъв продукт можем да излезем на пазара. Ако пък продуктът ни се окаже много интересен и се похвали със стабилно количество трафик, Google ще показва нашите резултатите и в локалните търсачки с линк към нашия сайт, като по този начин ще се порадваме на огромни количества таргетиран трафик. Какво още можем да желаем?
Как какво.. Интернетът никога да не прекъсва. Затова се грижи новият инструмент - Google Gears, който ще синхронизира локална база данни с това, което е в интернет, така че да можем да си проверяваме пощата, дори когато сме офлайн.
Освен новите си продукти, инженерите от Google показаха и някои много интересни сегменти код, понаучиха ни на design patterns в JavaScript и ни подариха хеликоптерчета с дистанционно управление :) Така освен с опреснени познания, мога да се похваля и със своят първи частен хеликоптер, който ми е подарен от Google :)
Това беше в общи линии, от тук нататък следват поне 4-5 по-големи и по-подробни поста, относно новите течения в уеб програмирането, които Google се опитва да наложи. Очаквайте ги съвсем скоро. А това долу е откриването на Google Developer Day в Хамбург.
Да си призная, аз самият не знаех какво ще представлява това събитие, преди да отида там. Знаех, че ще има някакви лекции, че ще се показва някакъв код, но защо, как и колко ... нямах никаква представа. Не спирах да си задавам тези въпроси, докато се бяхме събрали в една огромна конферетна зала да чакаме откриването...
И още на самото откриване стана ясно. Google си призна, че не знае всичко. Още повече, липсва му огромна и съществена част от информацията - "дългата опашка". Всички инженери, по времето на всички сесии говореха за т. нар. long tail и затова колко е важен той и как представлява над 80% от цялата информация. Освен това, пичовете от Google споделиха, че колкото и да е голяма базата им данни в момента, липсва една фундаментална част от нея - географското описание.
Според водещият от Англия, 80% от информацията има географско значение. Т.е. ако става дума за някакво събитие, ние трябва да знаем къде се е случило. Ако става дума за продукт - къде се продава. Ако Гугъл има тази информация в своята база данни, той ще може да показва по-релевантни резултати, защото ще може да изчисли разстоянието между търсещият и отделните резултати. Според философията на Гугъл, "от всички неща, които те интересуват, това, което е по-близо до теб, те интересува повече, от това, което е по-далеч." (И аз съм някак склонен да се съглася :П)
Та, как Google мисли да разреши този проблем? Съвсем просто - предоставяйки такива инструменти на разработчиците на уебсайтове, с които те да могат да се възползват от базата данни на Гугъл, но същевременно да я допълват. Дали това е експлоатация или симбиоза, е още твърде рано да се каже. Но като се замисля, Google наистина дава почти безвъзмездно своята база данни и на разположение, а чрез нея могат с лекота да се реализират решения, които бяха много трудоемки и скъпи преди година.
Да вземем за пример Google Maps, с които Google толкова много се гордее. Ако се върнем назад във времето, когато това API не беше на разположение, за да поставим карта на своя сайт, трябваше да се положи една снимка, върху която да изобразяваме динамично обекти, най-често с Flash или JavaScript. Освен това, наложително е да има и една огромна база данни с географските обекти. Цената на подобна база данни в световен мащаб варираше между $1000 и $10 000. Сега получаваме всичко това безплатно и нагово, плюс open source API от Google, с което да манипулираме картите и да изобразяваме върху тях каквото си пожелаем.
И не само това - Google ни предлага и няколко възможни изгледа - Карта, Сателит, Хибрид, и StreetView (ново), за което ще отделя отделен пост. Освен всичко това, вече можем сами да си добавяме сградите в Google Earth, посредством новият инструмент SketchUp, като просто изградим един триизмерен модел на сградата и изберем съответните текстури. Също така, можем да наблюдаваме и уличният трафик, както и да рекламираме сайта си на самата карта, тъй като AdSense вече ще се показва и на картите.
Но това е малката радост, по-голямата радост е, че всички APIs от Google са съвместими една с друга и е въпрос на креативност с какъв продукт можем да излезем на пазара. Ако пък продуктът ни се окаже много интересен и се похвали със стабилно количество трафик, Google ще показва нашите резултатите и в локалните търсачки с линк към нашия сайт, като по този начин ще се порадваме на огромни количества таргетиран трафик. Какво още можем да желаем?
Как какво.. Интернетът никога да не прекъсва. Затова се грижи новият инструмент - Google Gears, който ще синхронизира локална база данни с това, което е в интернет, така че да можем да си проверяваме пощата, дори когато сме офлайн.
Освен новите си продукти, инженерите от Google показаха и някои много интересни сегменти код, понаучиха ни на design patterns в JavaScript и ни подариха хеликоптерчета с дистанционно управление :) Така освен с опреснени познания, мога да се похваля и със своят първи частен хеликоптер, който ми е подарен от Google :)
Това беше в общи линии, от тук нататък следват поне 4-5 по-големи и по-подробни поста, относно новите течения в уеб програмирането, които Google се опитва да наложи. Очаквайте ги съвсем скоро. А това долу е откриването на Google Developer Day в Хамбург.
No comments:
Post a Comment