Tuesday, May 1, 2007

Ре: Максимални печалби от Мрежата

Тази статия е отговор на Максимални печалби от Мрежата на г-н Аполостов. Реших, че имам какво да допълня:
 
Няма как да не кликне човек на подобно заглавие. Без значение дали сте в бизнеса или не, на вас винаги ще е интересно как се прави качествена бизнес линия в Интернет. И само това стига, за да изкажа своите адмирации към г-н Апостолов, който определено има опит и знае как да привлече интерес към себе си. С прочитането на статията, обаче, разбрах, че заглавието не отговаря на написаното вътре. Не обичам това като се случва, защото не съответства на моите очаквания. Оказа се, че предполагаемият наръчник по бизнес се оказа наръчник по маркетинг, PR и реклама. Пак интересно.. но това е друга индустрия. Затова реших да допълня статийката от гледната точка на интернет бизнеса. И така се стига до:

Как да направим сайта си сполучлив?
 
Като разработчик на уебстраници често се свързвам с хора, които започват своя нов онлайн бизнес. И те логично, започват от изработката на сайта. Виждал съм хиляди сайтове, които тръгват що-годе успешно, събират много потребители, и после претърпяват няколкомесечен застой, за да си реконструират сайта. Тогава се викат консултанти на помощ, които оптимират сайта и изискват хиляди корекции от програмистите (а често и чисто нови модули). От опит знам, че е много по-ефективно, ако още преди да се зададат спецификациите на програмиста, се помисли много. Най-добре се мисли, когато идеята вече е изяснена и бизнес-моделът е готов, в компанията на консултанта и програмиста. Аз (като програмист или консултант, или и двете) винаги задавам следните въпроси:
  1. Обяснете на какво ще разчитате. Откъде ще идват парите в сметката? Може да е от регистрация на потребители, може да е от импресии, от кликове по рекламните банери, от продажби на стоки, от телефонно обаждане във фирмата и т.н. Това е нещо, което и програмистът, и СЕО експертът трябва да знаят, преди да започнат своята работа. Така те ще структурират сайта по най-добрия начин за стимулиране на желания резултат. На консултанта моментално ще му дойдат идеи за непланирани функционалности, които ще спомагат регистрациите или продажбите.
  2. Към коя аудитория се целите? Дизайнът много зависи от аудиторията.
  3. Кои са ключовите думи на вашия бизнес? Това идва интуитивно след предния въпрос. Ако за СЕО се поговори още преди изработката на сайта, всичко после ще върви много по-гладко. Трябва да се набележат най-важните думи. Колко са те? Има ли достатъчна разнообразност на релативните думи, за да се изгради hallway/doorway структура? Животът е по-хубав, когато това стане ясно още преди да тръгне сайта :)
  4. Кое прави сайта Ви уникален във вашата ниша? Или с други думи: "Около какво да ориентирам сайта? Какво да сложа в средата с ярък цвят? В коя таблица да слагам top_offer флаг? И т.н.
  5. Има ли офлайн фирма, чиято работа подпомагаме? Да й направим онлайн форма за поръчки тогава.
  6. Ще има ли афилиейт? Ако да - да изградим и профил скриптове.
  7. Ако целите масовата аудитория, да внедрим някаква функционалност за комуникация между потребителите. По този начин те ще се връщат, за да си говорят. И през цялото време ще стават само повече!

Мисля, че в общи линии разбрахте какво имам предвид. За ефективността на сайта трябва да се поговори и много да се помисли, преди да започне самата изработка, а не да се чудят всевъзможни начини да се подобрява статистиката след това. Лошото е, че повечето програмисти не мислят за SEO и маркетинг, докато пишат. Това прави другите толкова по-скъпи :) Затова, ако стартирате нов бизнес проект, първо се съберете с разработчиците и консултанта, поговорете за проекта, вижте техния поглед и го обмислете. Дайте им да разберат на какво разчита сайта ви и планът за развитие, за да могат те да го направят най-ефективен. Това е ключът към успешен проект. От там насетне е статията на г-н Апостолов.

No comments: